RPA-Alwel

juni 2019

Case – Robotic Process Automation

Opvoeren van medewerkers in het ERP

Opvoeren van medewerkers in het ERP

Bij Alwel is op de locatie Roosendaal een pilot met RPA uitgevoerd voor het opvoeren van nieuwe medewerkers in het ERP-systeem. Aanleiding hiervoor is dat er binnen het ERP op vele plekken gegevens ingevoerd en gekoppeld moeten worden. Dit is een erg tijdrovend proces en bovendien foutgevoelig.

Uitvoeren van een haalbaarheidsstudie

Om te bepalen of dit proces geschikt is voor RPA is er eerst een haalbaarheidsstudie uitgevoerd aan de hand van het VVA Feasibility Model. Hierbij wordt er gekeken naar diverse aspecten in het proces om te bepalen of RPA voordeel kan bieden. Denk hierbij aan het volume van cases in een proces maar ook de complexiteit. Hieruit kwam dat vooral door de tijd die een medewerker kwijt is, deze case in aanmerking kwam voor RPA.

Ontwikkeling & implementatie

We zijn aan de slag gegaan met de ontwikkeling en hadden snel een eerste prototype staan. Deze kon vanuit de helpdesk-applicatie TOPdesk gegevens van medewerkers ophalen en deze wegschrijven op diverse plekken binnen het ERP Dynamics Empire. Hierop zijn nog enkele doorontwikkelingen gedaan en vervolgens is de robot succesvol in productie gezet. De robot registreert nu wekelijks meerdere medewerkers in het ERP.

Vervolg

Na deze succesvolle eerste implementatie is er meteen verder gekeken naar andere processen waar RPA een oplossing kan bieden. Er zijn al diverse afdelingen bij Alwel die zich hebben gemeld met interesse voor de robots. De eerste concrete case staat inmiddels ook voor de deur: prijsaanpassingen in het ERP uitvoeren.

Geïnteresseerd in deze oplossing, of wellicht een andere implementatie van RPA? Neem contact met ons op.