Data uit sociale netwerken is zeer waardevol

By oktober 29, 2010 juli 23rd, 2020 Nieuws

Teradata, een Amerikaanse warehousing en business intelligence-leverancier, verwacht dat bedrijven meer data gaan gebruiken die afkomstig zijn van sociale mediasites zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. Daarvoor heeft Teradata een aantal nieuwe producten onthuld die meer inzicht geven in de gegevens die bedrijven verzamelen, opslaan en analyseren. Teradata zegt hiermee in te spelen op ‘de socialisering van data’.

Volgens Teradata wordt data, afkomstig van sociale netwerken, steeds belangrijker voor de strategie van een bedrijf. Met deze data kan bijvoorbeeld sneller worden ingespeeld op het gedrag van concurrenten en klanten. Darryl McDonald, chief operating officer (coo) van Teradata: “Bedrijven die niet van plan zijn data te verzamelen en te analyseren van klanten en concurrenten, die afkomstig zijn vanuit social networking sites zoals Facebook, LinkedIn-in en Twitter, kunnen beter stoppen met hun werk en naar huis gaan. Het negeren van data dat afkomstig is uit sociale netwerken is hetzelfde als het sluiten van je callcenter of telefoon. De inzichten uit gegevens van sociale netwerken kunnen door bedrijven worden gebruikt om zich te onderscheiden tegenover de concurrenten”, aldus McDonald. Hij noemde als voorbeeld InterContinental Hotels, dat een speciale mobiele applicatie ontwikkelde voor de Apple iPhone. Sindsdien wordt er maandelijks door de hotelketen 2,5 miljoen dollar meer omzet gehaald via mobiele boekingen door gebruikers van iPhones, aldus McDonald.

Bron: Computable

Delen op:

Delen op FacebookDelen op TwitterDelen op LinkedIn