Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. Zo luidt een bekende slogan van een overheidsdienst. Maar dankzij slimme technieken op het gebied van digitalisering, zoals bijvoorbeeld Robotic Process Automation – kortweg RPA – wordt het werk voor je medewerkers leuker én makkelijker. Met als positieve bijvangst dat je mensen veel meer ruimte en tijd krijgen om zich te focussen op de zaken waar waar je als mens echt het verschil maakt.

Softwarerobots

Tevreden medewerkers zijn productieve medewerkers. En om je mensen tevreden te houden, is het zaak dat ze hun werk met plezier doen. Van de hele dag eentonige, repetitieve werkzaamheden moeten doen, wordt niemand blij. Zeker niet wanneer je weet dat je medewerkers eigenlijk veel meer in hun mars hebben. Moderne digitale toepassingen bieden echter ongekende mogelijkheden om het menselijk kapitaal binnen je organisatie veel beter te benutten. Zo is bijvoorbeeld RPA een techniek die het mogelijk maakt om met behulp van softwarerobots automatisch repetitieve taken te laten uitvoeren, zonder dat je daarvoor input van medewerkers nodig hebt. Medewerkers die zich voorheen hoofdzakelijk bezighielden met ‘saaie’ administratieve taken, zoals bijvoorbeeld het inkloppen van facturen, krijgen nu opeens veel meer tijd om zich te wijden aan zaken waar ze echt goed in zijn. Zoals het communiceren met klanten, leveranciers en collega’s. Het spreekt voor zich dat dit je organisatie alleen maar ten goede komt.

Zorgvuldig verandertraject

Het verminderen van de werkdruk en ontzorgen van je medewerkers met hulp van een techniek zoals RPA is echter een proces dat zorgvuldig moet gebeuren. Belangrijk is om je medewerkers stap voor stap te begeleiden in dit verandertraject, zodat zij in alle rust kunnen ontdekken hoe zij hun talenten zo goed mogelijk voor je organisatie kunnen inzetten. Daarbij komt dat RPA ook niet voor elke organisatie of elk proces per definitie zinvol is om toe te passen. Om die reden raadt VVA intelligent workforce – gespecialiseerd in het ondersteunen van bedrijven bij hun digitale transformatie – altijd eerst aan om te starten met een quickscan, om zo te achterhalen of RPA al dan niet van meerwaarde is voor je organisatie. Pas als blijkt dat het met RPA mogelijk is om bij een bepaald bedrijfsproces veel eentonig werk te automatiseren, dan is een vervolgtraject voor je hele organisatie het overwegen waard.

Talenten beter benutten

RPA kan je medewerkers saai en eentonig werk uit handen nemen, waardoor zij hun talenten beter kunnen benutten. Benieuwd naar wat dat voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact op.